Dieseltruckar - motvikt
De dieseldrivna motviktstruckarna används främst utomhus och klarar de flesta typer av laster och underlag. Som alternativ till diesel finns oftast också gasol som bränsle. I Sverige förekommer gasoltruckar mindre sällan. Dieseltruckarna är ett universalredskap som främst används vid lastning, lossning och transport.
Dieseltruckarna kan ha lyftförmåga på ända upp till 100 ton. De stora truckarna, med 20 tons kapacitet och uppåt, används framför allt inom hamnar,för containerhantering, inom trä- samt stålindustrin.
De europeiska reglerna för avgasutsläpp skärps nu efterhand på nya dieseltruckar. Med hjälp av filter och katalysatorer begränsas utsläppen av partiklar och koldioxider och kväve. Under de senaste tio åren har utsläppen drastiskt minskats, och den utvecklingen fortsätter.
På grund av hur en truck körs med krypkörning och ideligt växlande av körriktning, kan inte en traditionell mekanisk växellåda.
Tre olika tekniska lösningar för transmissionen används. Det är hydrodynamisk transmission som är en hydraulisk växellåda. Eller så används en helt hydraulisk lösning där dieselmotorn driver en hydraulpump och drivhjulen är försedda med hydraulmotorer. Den tredje lösningen är en elektrisk transmission, som också kallas dieselelektrisk transmission. Då driver dieselmotorn en elektrisk generator som i sin tur driver en eller flera elmotorer på hjulen.
Under 2008 såldes drygt 700 nytillverkade dieseldrivna motviktstruckar i landet, enligt branschorganisationen Maskinleverantörerna.